Interdisciplinarity / Transdisciplinarity : from announcement to implementation, the example of the geo-hazards in the Andes

International institutions dealing with disaster risk like the UNISDR (http://www.unisdr.org/) aims at promoting more interdisciplinary research, including various academic disciplines, and even transdisciplinary research, together with one or preferably several, social stakeholders involved in the definition of prevention policies.

Lieu et Date de l'évènement

Nombre maximum de participants : 120

Informations complémentaires

Indeed, the definition of risk is based on the analysis and the interpretation of the relationship between one or several hazards, vulnerable items and risks prevention policies. The risk assessment approach is conceptually interdisciplinary. The transdisciplinary approach is essential, due to our recognition of the limitations of risk management and disaster prevention policies. Specifically, if prevention policies involve a simple transfer of knowledge from earth and social sciences to the social world. Number of post-disaster assessments prove that scientific knowledge is necessary but a simple top-down approach is inefficient. A transdisciplinary approach, integrating stakeholders in research programs on prevention policies is supposed to be more effective.
The main questions are: How and with whom to produce more interdisciplinary and transdisciplinary knowledge? How to manage knowledge and achieve prevention policies?

9 – 12 am:
Interdisciplinarity & Transdisciplinarity. Main issues and experience returns

15’: Introduction Philippe Charvis (IRD – Nice) & Julien Rebotier (CNRS – Toulouse).
Interdisciplinaire et transdisciplinaire: définition des enjeux, obstacles et défis autour des risques (recherche et gestion)

15’: Introduction Patrick Pigeon (Université Savoie Mont Blanc – Chambéry)
Pourquoi l’intérêt de l’interdisciplinarité et de la transdisciplinarité dans la prévention des risques de désastres? … En dépit de leurs limitations déjà reconnues

15’: REX Juanita Lopez (KPMG – Colombie).
Gestion du risque d'inondation et adaptation au changement climatique dans la région de La Mojana (Colombie): un processus de décision fondé sur une approche holistique du risque

15’: REX Sandra Santa Cruz (Université Catholique – Pérou).
A Transdisciplinary And Participatory Approach To Local Disaster Risk Reduction: Experiences and Challenges In Two Cities In Peru

15’: REX Funda Atun (Polytechnique de Milan – Italie).
Interdisciplinarity / Transdisciplinarity: exploring horizontal and vertical relations between different groups during disaster prevention and response phases

15’: REX Caroline Michellier (Africa Museum – Belgique).
Retour d’expérience programme AVCOR.

15’: Réaction / Dialogue Christine Voiron (UNICE), Diego Moreno, Myriam Merad (CNRS – Nice), Damienne Provitolo (CNRS – Nice) & Hugo Yepes (IG-EPN – Quito)
Table ronde de synthèse sélective, regards transversaux, partage d’expériences, dialogue, etc.

30’: Synthèse / Brainstorming
Targeting key aspects – setting up afternoon workshops
Identifier des aspects clés – organiser les ateliers de l’après-midi.

2 – 5 pm:
Interdisciplinarity & Transdisciplinarity. Identifying and addressing key aspects

2 – 4 pm: 2 à 4 ateliers : discussion ouverte autour de thèmes clés identifies en matinée / 2 to 4 workshops : open discussions about key aspects targeted in the morning

4 – 5 pm: Putting things together and improving practices / Mise en commun et perspectives

Inscription

Nous vous rappelons qu’en raison du plan vigipirate attentat et des normes en vigueur dans notre établissement l’inscription à cet événement est obligatoire.
Toute personne non identifiée sur un listing d’inscription se verra refuser l’accès à la conférence/colloque/séminaire/événement
Vous devrez être en mesure de justifier votre identité.
Vous venez

CSS